سرخط خبرها

فروش بلیت قطار فقط توسط چند پلتفرم آنلاین | سهمیه فروش بلیت آژانس‌ها قطع می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۱۲۰۴۰
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
  • ۸
فروش بلیت قطار فقط توسط چند پلتفرم آنلاین | سهمیه فروش بلیت آژانس‌ها قطع می‌شود؟
دبیر انجمن صنفی خدمات مسافرتی خراسان رضوی از شرایط عجیب پیش فروش بلیت های قطار انتقاد کرد و نسبت به تبعات آن هشدار داد.

فرهاد دوایی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به آغاز پیش فروش بلیت‌های قطار در کشور و نادیده گرفتن حقوق آژانس‌های مسافرتی گفت: آژانس‌های مسافرتی تقریبا از سال ۱۳۷۶ تاکنون، بار مسئولیت مکانیزه کردن فروش بلیت قطار را بر دوش کشیدند و از ازدحام جمعیت در ایستگاه‌های راه آهن جلوگیری به عمل آوردند. همچنین با جذب و آموزش نیرو‌های فروش بلیت قطار، مسیر بهتری برای ارائه خدمات به مسافرین به وجود آوردند و اما، در حال حاضر شرایط به گونه تعجب آوری در حال پیچیده شدن است.

وی ادامه داد: راه آهن کشور به تازگی و در اقدامی عجیب، تمامی سهمیه فروش بلیت قطار اسفند ماه را کاملا آنلاین و در بستر اینترنت قرارداده اند و تنها آژانس هایی می توانند اینگونه از این سهمیه استفاده کنند که وب سرویس فروش بلیط از راه آهن داشته باشند که متاسفانه این وب سرویس به صورت تعجب آوری فقط در اختیار چند سایت و اپلیکیشن قرار دارد و به صورت انحصاری این سهمیه فروش میشود.

دوایی افزود: اگر مسافر در روند تهیه بلیت با مشکلاتی مانند درج اطلاعات اشتباه، مشکل واریز وجه بلیت، استرداد و... مواجه شود، هیچ آژانسی نمیتواند به مسافر کمک نماید؛ زیرا ما بلیتی برای فروش در اختیار نداشته ایم که اینک بخواهیم مشکل فروش یا استرداد مسافرین را حل نمائیم.

دبیر انجمن صنفی خدمات مسافرتی خراسان رضوی هشدار داد: اگر این بدعت جدید راه آهن برای نوروز هم اجرایی شود و سهمیه آژانس‌ها نادیده گرفته شود، منتظر ضرر هنگفت بیش از چندین هزار آژانس مسافرتی در کشور خواهیم بود و این یعنی، بیکار شدن اپراتور‌های متخصص فروش بلیت قطار. از تعداد یاد شده، حدود ٤٥٠ آژانس فروش بلیت قطار در مشهد فعال هستند و سونامی بیکاری و اخراج نیروی متخصص گریبان این افراد را هم خواهد گرفت.

دوایی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه تمامی پروتکل‌های فروش بلیت به چند سایت اختصاص یافته است و تنها دارنده وب سرویس فروش بلیط قطار در اختیار دو الی سه اپلیکیشن پایتخت نشین هست، این در حالی است که راه آهن می‌توانست وب سرویس را به تمامی آژانس‌های دارای مجوز راه آهن ارائه کند، و از سرگردانی و نارضایتی مردم جلوگیری به عمل آورد، اما متاسفانه این اقدام صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هم اینک بسیاری از پلتفرم‌های داخلی اقدام به فروش بلیت می‌کنند که الزاما نیز ارتباطی به تنها ارائه دهنده بلیت‌های قطار ندارند تصریح کرد: سامانه‌هایی مانند آپ، تاپ، سفر ۲۴ و ... که فروشنده بلیت هستند، سهمیه فروش خود را از همان یک یا دو تامین کننده میگیرند و در واقع وب سرویسی برای فروش مستقل ندارند. اولین آسیب این اقدام، باز شدن پای دلالان به فروش بلیت قطار خواهد بود؛ به همان شکلی که اکنون برای بلیت هواپیما اتفاق افتاده است.

دوایی متذکر شد: البته این مسئله در مورد پیش فروش بلیت است. در گذشته، در کنار پیش فروش بلیت، سامانه اصلی فروش کمی بعد از فروش بلیت سهمیه آژانس‌ها باز می‌شد و سهمیه فروش آژانس‌ها مشخص بود. اما در حال حاضر، تمامی سهمیه فروش در همان پیش فروش قرار دارد و ظرف مدت کمتر از ۲ ساعت تمام می‌شود و عملا چیزی برای آژانس باقی نمی‌ماند. ما بیشتر از یک یا دو کوپه در برخی مسیر‌ها به دست نیاوردیم و این یعنی هیچ.

این مدیر فعال در صنعت گردشگری تاکید کرد: ظرفیت فروش آژانس‌ها با این تدبیر اتخاذ شده، به سامانه‌های فروش آنلاین منتقل می‌شود و دیگر آژانس‌ها به مسئله کنسلی، استرداد وجه و... نمیتوانند ورود پیدا کنند و نخستین آسیب این اقدام، نارضایتی مردم و هجوم آن‌ها به ایستگاه‌های راه آهن برای خرید حضوری بلیت یا استرداد و یا تغییر مسیر و ... می‌باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
0
0
این آشی هست که مدیر عامل راه اهن پخته است
یحیی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
0
0
متاسفانه آژانس ها با استفاده از همین سهمیه های بدون دلیل دارند فعالیت خودشون رو ادامه میدن، والا وقتی بشه اینترنتی بلیط گرفت و هتل رزرو کرد چه نیازی به آژانس مسافرتی؟! اینها بلیط ها رو گرو کشی میکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
1
1
فروش آنلاین خوب است .اما برای کسانیکه نمی توانند بلیط اینترنتی خرید کنند باید فکری بحال آنها کرد ..
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
0
0
آژانس که وب سایت نداشته باشه همون بهتر که بهش اختیار فروش بلیط را ندن. خیلی از مردم در جاهایی هستن که نمی‌توانند برن آژانس بلیط بگیرن . جهان رو به پیشرفته حالا که اینترنت هست آژانس معنی ندارد.
یه ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
0
2
دم راه آهن گرم این کارش ای ول داره
سادات جبلی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
0
0
اتفاقا اصلا کار خوبی نیس منم یک کوپه چهار نفره میخواستم برای مشهد خودم نتونستم وارد بشم اجبارا رفتم کافی نت شاید باورتون نشه برای هر بلیط رفت و برگشت مشهد ده هزار تومن هزینه ی اضافه گرفت این دقیقا پای دلال باز کردنه دیگه
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
0
2
چرا ضرر هنگفت آژانس ها؟ مگر جز اون 5 درصد کمیسیون، رقم دیگری هم از مسافر می گرفتند؟ 5 درصد بلیط 400 تومنی قطار میشه 20 تومن.
اکبر
France
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
0
0
باسلام خداییش بهتر شد متاسفانه آژانس ها دلال شده اند بلیط ها را گروهی میگیرند وچند برابر بفروش میرسانتد شاهد مستند بسیارست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->